Komfortracer

Vill du komma igång med träningen eller siktar du mot något motionslopp som årets mål? Då är en komfortracer ett bra val. Lite mer upprätt körställning anpassad för dig som är seriöst motionsinriktad och samtidigt vill ha maximal komfort på cykelturen kombinerat med prestanda och lägst möjliga vikt. Aluminiumram som är lätt och stark finns i instegsnivå, om man har utrymme i sin budget för en carbonram med dämpzoner är detta ett bra tips. Vätternrundan eller andra motionslopp kanske hägrar som mål med träningen.

Tävlingsracer

Siktar du på en bättre tid på vättern eller andra lopp? Är du elit/tävlingsinriktad och vill ha den absolut senaste teknologin med maximal prestanda i kombination med lägsta möjliga vikt i sin jakt på topplaceringar? Då är en tävlingsracer det som du söker. Maximal aerodynamik med framåtlutad körställning, ram vanligtvis i carbon samt komponenter som är så lätta som möjligt. Allt mer populärt är cyklar med fokus på aerodynamik, ramar och komponenter som i vissa fall till och med är testade i formel 1 vindtunnel, för att spara så många watt som möjligt.

Racer Triathlon -Tempo

Triathlon är en av de sporter som ökar snabbast i Sverige. Till skillnad från en traditionell racercykel får man ha en framåtlutad körställning och aerobågar, allt för att minimera luftmotståndet. Tempocyklar som de även kallas är ett utmärkt komplement till racercykeln i träningen, eller redskapet du behöver för att vara etta i ditt Strava segment. Cyklarna har fokus på en sak… mindre luftmotstånd för att ge dig bästa tiden.

Racer Cyclocross – CX

Vill du ha en cykel som funkar på alla underlag, vill pendla eller träna på hösten och vintern när det är dåligt väder? Då kan en CX – Cyclocross vara ett bra val. Cyclocrossen är i grunden en tävlingsform för specialanpassade lite mer stryktåliga racercyklar som för det mesta körs på vinterhalvåret. Utvecklingen härstammar från en traditionell racercykel med bockstyre och lätta ramar och komponenter. På CX har man adderad styrka på de ställen som behövs, man har gjort däcken, fälgar, bromsar mm kraftigare för att klara terrängen samt ökat på rambredden runt däcken. Cykelcrossar är tack vare sin stryktåliga konstruktion utmärkt även som pendlingscykel, och blir allt mer populär framför allt i storstäderna. Många crosscyklar kan även utrustas med skärmar och pakethållare för att göra dem mer anpassade för vardagscykling och pendling.

Racer Gravelbike

Om man korsar en komfortracer med en Cyclocross och gör plats för breda däck upp till 40mm, då får man en ”Gravelbike”. Det är en cykel som fungerar på alla underlag och är stabil även på grusvägar. Eftersom den har extra breda däck klarar den de flesta underlagen och kan användas som en cykel för alla förhållanden. I USA är gravelbiking stort och långa cykellopp på de vidsträckta näten av grusvägar är allt mer populära. -Man är tillbaka där cykelsporten startade, dvs cykla långa turer på grusvägar. Tufft för kroppen med trögare underlag, och man måste vara på sin vakt hela tiden för att inte glida fel i gruset, scanna av vägen framför för att välja rätt väg mellan hålor och lösgrus-partier. Helt enkelt lite mer aktivt cyklande samtidigt som man kommer ut i landsbygden och kan uppleva natur och få frisk luft utan det ständiga dånet av passerande bilar och andra fordon. Gravelbikes passar även utmärkt för pendling, då de har god plats för eventuella dubbdäck eller skärmar.

Vilken växel skall jag välja till min racer?

Växelsystemet är en viktig del i cykelns uppbyggnad.  Ordspråket -kedjan är inte starkare än sin svagaste länk, passar perfekt.Använd växelväljaren för att hitta rätt växel för dina behov!

Vilka tillbehör behöver man?

När man skall köpa sitt första Racer-paket, behöver man reservera minst 1 500 – 2 000 kr för personlig utrustning utöver cykelns pris. Cykelbyxa, tröja, handskar, ett par skor, bindningspedaler och en hjälm är basen. Komplettera sedan varefter behov för årstiden, kanske arm och benvärmare, skoskydd och vindjacka.

Innan man sticker ut på sin träningsrunda är det bra om man utrustar cykeln med ett antal saker. Sadelväska med slang och däckavtagare så man kan laga en eventuell punktering. Det är även att rekommendera ett eller helst två flaskställ och flaska med vatten samt en pump för punkteringen och en insexnyckelsats. I en ramväska framme vid styret kan man även lägga sin telefon och hemnycklar och eventuell energibar.

Cykelhållare för bilen

Allt populärare är det att hänga på cykeln på bilen och åka iväg och prova nya cykelstigar eller vägar. Med en bra cykelhållare finns det möjlighet att upptäcka nya smultronställen.