DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
  • Beställningsvara
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric
DRAX RAW 45 km/h, electric

DRAX RAW 45 km/h, electric

DRAXRAWEL45
25 995,00 kr
Inkl. moms
Har du ont om tid? Vill du inte få ett tungt paket hemlevererat och montera själv? Är du osäker på hur fordonet fungerar?
Köp det då i en av våra butiker eller Boka hemleverans! Vi har utkörning av körklara fordon i närområdet av våra butiker. Genomgång av fordonet av en av våra experter ingår. Vi monterar all extrautrustning du beställt och tar med oss tillbehören när vi kommer på besök!

Lagerstatus:
Leverantörslager

 

• Sportig design
• Prisvärd
• Rymligt förvaringsutrymme

Nu finns storsäljaren Raw med eldrift. Med ett uttagbart litiumbatteri för enkel laddning och en kraftig motor från Bosch överträffas de flestas krav. Lithiumbatteriet sitter under sadeln och kan enkelt laddas på plats eller tas ur för laddning i hemmet, i skolan eller varför inte på kontoret? En kraftig men lätt sving i aluminium håller motorn på plats för att fördela vikten och ge optimala köregenskaper. Drax raw el är utrustad med skivbromsar fram och bak för bästa bromsverkan. Till skillnad från de flesta elmopeder har den här ett väl tilltaget förvaringsutrymme under sadeln som slukar allt ifrån lås till hjälm. Drax Raw Electric levereras med en helt ny digital instrumentpanel som förmedlar viktig information snabbt och tydligt till föraren.

Teknisk information Drax Raw EV 45km/h Svart

Färg Svart
Motortyp El
Bromsar Skiva/Skiva
Motorstyrka 3kW
Växling Automat
Hastighet 45kmh klass 1
Bränsle El, Lithiumbatteri 60V, 26Ah (1560Wh)
Storlek (LxBxH) 1740*650*1100mm
Vikt 72kg
Passagerare Ja
Maxlast 230kg

 

  • Så tar du hand om ditt batteri

    Under våren möts många mopedägare av ett batteri som inte startar, men så behöver det inte vara! Det är inte svårt att ta hand om ett batteri på rätt sätt, det gäller bara att veta hur man gör. Här kommer därför ett par användbara tips till dig som vill undvika problem med ditt mopedbatteri.

    • Vi rekommenderar att du förvarar ditt batteri inomhus - Väljer du att förvara batteriet utomhus när det är kallt så kan batteriet ta skada och det finns risk att du behöver köpa ett nytt.

    • Underhållsladda batteriet för att det ska hålla längre - När du har ställt ifrån dig mopeden och den inte längre används så ska batteriet laddas minst en gång i månaden, det gäller både för el och blybatterier. Vi har märkt att många batterier inte får det underhåll som krävs.

    • Självklart går det bra att köra även på vintern - Batteriet är optimerat för en temperatur mellan -10 till 45 grader, men för att batteriet ska må bra så krävs en skopa kärlek och eftertanke.

    Vad betyder begreppen Wh, Ah och V?

    Effekten på ett elmopedbatteri anges i Wh (wattimmar) och beräknas på antalet Ah (amperetimmar) multiplicerat med antalet V (volt). Ett exempel kan vara ett batteri på 28Ah och 64V som ger en effekt på 1792Wh.

    Antalet Wh kan jämföras med en bensintank på en bensindriven moped som avgör till mångt och mycket hur långt du kommer. Ju större elmopedbatteri du har desto större effekt klarar batteriet att leverera över tid utan att skadas.

    Hur räknar jag ut räckvidden?

    Räckvidden på en elmoped beror på många saker, men vi kommer kortfattat ange 6 aspekter:

    1. Batteristorleken enligt ovan

    2. Din och mopedens sammanlagda vikt

    3. Temperatur när du kör din elmoped. Vid +20 grader är räckvidden optimal, vid 0 grader tappar batteriet kapacitet på 15% och vid -10 grader 25%. Förvarar du din elmoped inomhus så blir räckvidden längre även om du kör i minusgrader då arbetstemperaturen hålls uppe i batteriet.

    4. Lufttryck i däcken - detta kan påverka så mycket som upp till 25%

    5. Hur pass kuperad terräng du kör i samt antal start och stopp på vägen

    6. Effekten i motorn samt hur jämt du kör

Vilken räckvidd anger vi på vår hemsida? 

De angivna räckvidderna är baserade på egna tester vid landsvägskörning dvs med ytterst få start och stopp, utan backar samt med en förare på 75kg+ som ligger på en hastighet mellan 40-45km/h. Använder du din elmoped främst för stadskörning så kan du räkna med att räckvidden är ca 20–30% lägre än angiven sträcka och beror på de faktorer som nämnts ovan.

Vad är det som skiljer ett billigt elmopedbatteri från ett dyrt batteri?

Cellerna i batteriet kan skilja sig och antingen vara av hög kvalitet typ märkesceller eller av typen billigare celler.

Lika viktigt är dock hjärtat i batteriet dvs BMS:en (Battery Management System) vilket är datorn som håller koll på i och urladdning av cellerna i batteriet så att de inte hamnar i obalans. En BMS har även skydd för överladdning, temperatur, urladdning och kortslutning. En billig BMS kan leda till att battericellerna tar skada oavsett om det är märkesceller eller inte.

 

Effekt på en elmoped? Peak power / continius power, vi reder ut begreppen!

Vad är skillnaden på continuous power och peak power?

Motorstyrkan på en elmoped anges ofta i antalet kW, men ibland kan även continuous power eller peak power nämnas i den tekniska informationen. Här reder vi ut begreppen:

Continuous power är den effekt som uppmäts som toppeffekt under 30 minuter drift och är själva snittvärdet på motorstyrkan. Denna effekt anges i registreringsbeviset / COC:t och har mätts upp av testorganisationen som har certifierat fordonet.

Peak power är ett högre värde som uppger toppeffekten, dvs det motorns peak effekt kan peaka på i kW.

Det är viktigt att du inte stirrar dig blind på dessa värden då mycket beror på den effekt som den så kallade controllern levererar ut till motorn. Det är något som kan skilja sig åt mellan modeller och tillverkarna. Vi rekommenderar att du därför kommer in till vår butik och provkör våra fordon. På så sätt märker du skillnaderna och kan välja vilket fordon just du vad du själv föredrar.

Höst och vinterkörning

Förläng säsongen! Vi ser att många ställer undan sin moped eller använder den mindre regelbundet under höst och vinterhalvåret, men har du rätt utrustning så går det bra att köra hela året ut. Inte ska väl lite vind och kyla hindra dig från att ta dig fram på vägarna? Här listar vi några saker som är bra att tänka på när du kör under höst och vinter:

Vinterdäck till din moped

För bättre och säkrare körning är det viktigt att du använder lämpliga däck. Vi har slitstarka dubbade däck som håller under många vintrar framöver och som ger säkert skydd på hala vägunderlag.

Men innan du köper ett par vinterdäck bör du ta reda på vilken storlek du behöver då det kan variera mellan olika modeller. På våra artiklar finns det alltid med en beskrivning på däckets dimensioner. Ett exempel kan anges: 120/70-12. Det innebär att däcket har en bredd på 120mm, höjden är 70% av däckets bredd och däcket passar en fälg som har en diameter på 12 tum. Det är även viktigt att du använder rätt verktyg när du byter däck. Om du aldrig har bytt däck tidigare så är du varmt välkommen in till vår verkstad.

 

Du kanske också gillar

Product added to compare.

Denna hemsida använder cookies för statistik och inställningar. Genom att använda hemsidan samtycker du till detta